Friday 16 March 2012

Semoga Nasib Azroy Seindah Matanya


Azroy yang sentiasa lincah dan beraksi sentiasa menceriakan suasana

Dia seorang anak yang baik, seorang anak yang pintar, bertanggungjawab, sentiasa riang. Dia cukup istimewa.

Kalau berjumpa dengan saudara terdekat khususnya bapa saudaranya yang dipanggil Pak Tua tinggal di Kelantan yang sudah lama t idak bertemu, dia akan melompat kegirangan sambil memeluk orang yang dirinduinya itu.  Mungkin dia berkata "Ehhh.....lamanya tak jumpa, apa khabar, gembiranya dapat bertemu".

Azroy Akif Irfan Bin Hazrol Nizam, 6, seorang kanak-kanak lincah dan cerdik. namun tidak mampu bercakap atau mendengar kerana kemalangan yang tidak disedari telah berlaku ketika dia berusia 1 tahun 7 bulan.

Betapa tidak, anak yang dilahirkan pada 17 Mac 2006 itu, sebenarat 3.7 di Hospital Sultanah Aminah Johor Bharu yang cukup sempurna sifat pada mulanya akhirnya hilang tiba-tiba hanya kerana satu kejadian.

Azroy ditakdirkan tidak mendengar kerana itu tidak mapu bercakap hingga kini setelah telinganya tercucuk putik kapas yang dikorek sendiri oleh anak malang ini ketika itu.

Selepas kejadian, ibunya Nora Amita yang baru pulang dari kerja terus membawa anaknya ke klinik untuk mendapat rawatan. Bagaimanapun pihak doktor yang merawatnya memberitahu tidak ada apa yang berlaku.

Namun seminggu kemudian, tiba-tiba kedua belah telinga Azroy bernanah. Nora dan suaminya Zam terus membawa anaknya itu ke Hospital Sultanah Aminah Johor Bharu.

Namun segalanya telah terlambat, dua belah telinga anaknya itu telah rosak akibat jangkitan kuman setelah gegendang telinganya rosak.

Nora dan Zam menerima ketentuan takdir Ilahi itu dengan hati yang tabah, kering sudah air mata sepasang suami isteri ini.  Jika diraung, jika ditangisi ianya tidak akan pulih semula. Apa yang perlu dilakukan bukan lagi untuk berduka menerima ketentuan takdir itu, sebaliknya berusaha untuk masa depannya.  Kerana itu Azroy kini sedang belajar di Sekolah Pendidikan Khas, Johor Bharu.

Walaupun Azroy ditimbah takdir sedemikian, namun dia bertuah kerana mempunyai kedua ibubapa yang bertanggungjawab yang sentiasa berusaha untuk melakukan persiapan untuk masa depannya.
Nora terpaksa menukar shif kerja berbanding biasa hanya kepada shif petang sahaja bagi membolehkan beliau menghantar Azroy ke sekolah disamping memasak sebelum ke sekolah.

Namun, tahukah anda Azroy mempunyai sepasang mata yang cantik dan jarang ditemui oleh masyarakat di negara kita ini?. Ke mana dia pergi tentu saja matanya menjadi perhatian dan sering disapa walaupun dari orang yang tidak dikenali.  "Ehh... cantiknya mata dia...", itu adalah ungkapan biasa yang sering diterima keluarga ini. Namun Azroy yang memahami matanya menjadi teguran, tersenyum manis. "heheheheh..." gelak....

Azroy mempunyai sepasang mata berwarna grey (biru kelabu). Itulah anugerah Allah yang amat tidak ternilai untuknya. Kebiasaannya rakyat Malaysia sekiranya mempunyai mata yang berlainan warna selain coklat dan hitam, akan menghadapi masaalah pengelihatan, namun Azroy tidak sedemikian.

Nora dan Zam berharap suatu hari nanti Azroy mampu bercakap memandangkan dia kini menggunakan alat pendengaran khas.

"Andainya dia memakai dengan baik, insyaallah dia mampu mendengar dan apabila dia boleh mendengar, insyaallah dia boleh bercakap,"ujar Zam.

"Semoga nasib anakku seindah matanya,"doa Nora untuk anak sulung yang menjadi kebanggaannya itu.


Azroy bersama sepupunya Asiah
Wajah terkini Azroy dari album keluarga Fb ibunya Nora Amita

No comments:

Post a Comment