Thursday 29 March 2012

Ibubapa bisu, tetapi anak cemerlang SPM 20011bi






Saya hampir menitis air mata bila bertemu dengan ibubapa pelajar cemerlang  sekolah agama Arab ini.
Betapa tidak, mereka tidak mampu bercakap, mendengar, sebaliknya mempunyai  anak pelajar cemerlang.


Bukan sahaja tidak mampu bercakap, sebaliknya ayah Baiti Mohd Parik hanyalah seorang tukang rumah yang berpendapatan kurang RM700 sebulan.


Nur Baiti Mohd Parik, 18 merupakan pelajar cemerlang Sekolah Menengah Agama (A) Tarbiah Mardhiah Panchor.


Baiti bukan sahaja berjaya mencipta rekod baru pelajar cemerlang 9A dalam peperiksaan SPM tahun lalu, sebaliknya sekolah MTM itu sendiri buat julungkalinya muncul 100 peratus lulus SPM.


Apa yang membanggakan, MTM hanyalah sebuah sekolah agama rakyat yang dibantu oleh kerajaan negeri di bawah Yayasan Islam Kelantan.


Bagaimanapun sentiasa muncul salah sebuah sekolah bantuan kerajaan negeri yang unggul berikutan kejayaan yang dicapai pelajar dan aktiviti ko-kurikulumnya.


Menariknya pasangan suami isteri ini, tidak bersekolah, namun mampu berkomunikasi sesama sendiri termasuk anak-anak melalui teknik sendiri.


Sebagaimana ibu lain, kejayaan anak-anak mereka bergantung pada doa-doa seorang ibu disamping usaha lain.
Begitu juga dengan ibu Baiti, Suria Abdul Rahman, 41 yang turut mendoakan untuk kejayaan tujuh orang anak-anaknya.


Suria juga melahirkan beliau bersama suaminya begitu bangga dengan kejayaan anak-anaknya yang lain termasuk Baiti yang berjaya mencipta rekod baru di sekolah agama rakyat itu.


Sambil menadah tangan, kemudian raup ke muka, Suria menggayakan sebagai tanda berdoa pada Allah untuk kejayaan Suria apabila ditanya sebagai seorang ibu apa yang dilakukannya.


Seorang anak yang baik, berpendidikan Islam, Baiti langsung tidak berasa malu mempunyai ibubapa yang cacat pendengaran seperti ibu dan ayahnya.


"Tidak, saya langsung tidak berasa malu, memang itu sudah ditakdirkan oleh Allah untuk mereka, saya redha dengan ketentuanNya,"ujar Baiti ketika ditanya adakah dia rasa malu mempunyai ibubapa yang sedemikian.


                                                        


Baiti hanya seorang pelajar yang agak pendiam, agak pemalu, namun kerana kepandaiannya dalam pelajaran, beliau dilantik sebagai pengawas di sekolahnya.                                 


Saya juga ingin berkongsi di sini, dua orang adik beradik ayahnya juga tidak mampu bercakap. Tujuh adik beradik yang lain normal sebagaimana manusia lain.


Saya berkongsi pengalaman bertemu dengan keluarga istimewa ini di sini untuk menyuntik semangat  agar kita juga turut mendoakan anak-anak untuk kejayaan mereka.


Kerana itu, saya menerima cadangan Mudir MTM, Ustaz Tajuddin Mamat, untuk melakukan lawatan kekeluargaan ke rumah ibubapa Baiti.                                                                  


Dengan semangat kerjasama, anggota exco kerajaan negeri Wan Ubaidah Omar, Nisa' Pengkalan Chepa untuk turut serta dalam lawatan itu.


Tenaga pengajar MTM yang lain,  Setiausaha Pentadbiran, Fatma Mahmood, Setiausaha Halehwal Murid, Nur Azah Ab Rahman Setiausaha SPM, Balkish Mansor dan Shahrina Shaari, guru redaksi, Munirah Embong turut berkunjung ke rumah Baiti.


Masing-masing menyampaikan cenderahati sebagai tanda sokongan dan tahniah kepada Baiti dan kedua ibubapanya di atas kejayaan itu.


                                                          



No comments:

Post a Comment