Saturday 17 March 2012

Oki Setiana Dewi yang aku kenali.


Bertemu Oki Setiana Dewi, 23, terasakan bermimpi. Benarkah aku bertemu dengannya? Benarkah selama tiga hari bersamanya? Betapa tidak jauh dari Indonesia, hanya mengenalinya dari sebuah filem Ketika Cinta Bertasbih 1 dan 2, kemudia senatron Ketika Cinta Bertasbih. Terasa jauh tidak mudah untuk digapaikan tangan untuk mencapainya.

Sebagaimana terasa bermimpi bertemu novelis 'Ayat-Ayat Cinta' dari Indonesia, Ustaz Habiburrahman Al-Syirazy, begitu juga ketika bertemu Oki Setiana Dewi anak sulung dari dua adik beradik yang cukup istimewa kisah hidupnya.

Seorang gadis yang lembut, tapi peramah, mudah tersenyum, bagaimana lembut watak yang dilakukan dalam Ketika Cinta Bertasbih, begitulah di luarnya. Mudah tersenyum, berbicara yang sopan.

Ternyata Oki begitu senang di negeri Tadahan Wahyu yang mula dicintainya itu. Banyak memuji negeri Kelantan bukan sahaja Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, sebaliknya memuji kaum wanita Kelantan yang sebahagian besarnya menutup aurat, rajin mencari ilmu di masjid-masjid.

Ketenangan, keindahan, keunikan Kelantan yang dilaluinya telah diluahkan dalam puisinya yang bertajuk Negeri Kelantan Seindah Namamu.  Saya tidak mahu mengulas tentang puisi yang dibacakannya, sebaliknya penghayatan, rasa cinta yang ada pada jiwanya terhadap negeri ini itu yang menyentuh kalbu saya.

Saat pengerusi majlis menyebut beliau akan membacakan puisi, hati saya berdebar..kencang... ingin ketahui gerangan puisi yang bakal dibaca... langsung tidak diduga...itu yang terjadi.

Sepanjang tiga hari bersamanya, sejak awal kedatangannya saya turut menyambutnya di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra bersama urusetia program. Berkenalan lebih kurang, keesokkan harinya ke kediaman rasmi Menteri Besar JKR 10, sepatutnya wawancara jam 12.00 tengahari pada 9 Mac lalu, namun kesuntukan waktu, terpaksa ditunda pada sebelah petang selepas sesi pertemuan dengan Tuan Guru.
Pada malamnya, ke KTC majlis Bicara Selebriti sempena Hari Hiburan Islam anjuran Kerajaan Kelantan dan keesokan harinya pula pelancaran bukunya yang kedua Sejuta Pelangi di Perpustakaan Awam.

Sepanjang tiga hari, kami semakin mengenali antara satu sama lain, sehinggakan tidak pernah berlaku dalam sejarah, anak nombor tiga ku Aisyah mengajakku ke Indonesia untuk ke rumah Oki. Ibunya juga termasuk pengurus Oki semakin rapat dengan anak-anakku. Hahahaha... aduhhh....tapi tentu saja bolehkan? tidak ada yang mustahil...

Di akhir pertemuan, kami bersalam erat... lama... penuh erti. matanya mula berkaca... berulangkali mengucapkan terima kasih atas segalanya. Saya tahu dia bersedih untuk meninggalkan Kelantan.  Saya dan keluarga mengambil keputusan untuk tidak menghantarnya di Lapangan Terbang. Cukup berakhir di perpustakaan itu sahaja.

Kini hanya tinggal kenangan. Semoga bait-bait bicara Negeri Kelantan Seindah Namamu tidak akan melupakannya terhadap negeri kita ini.  Mungkin kita akan bertemu kembali. Insyaallah




No comments:

Post a Comment