Friday 7 October 2011

Kesian dia... tapi apakan daya...

"Kini saya telah cuba menghubungi keluarga saya di Johor, saya juga rindu pada mereka, tetapi saya cukup sedih kerana no telafon rumah saya dahulu sudah tiada lagi.

"Saya juga mendapat maklumat, keluarga saya sudah tidak tinggal di kampung itu lagi, mereka telah berpindah... rumah yang kami duduki bersama sejak sekian lama telah dijual... mungkin untuk belanja mencari saya," ujar Ani kepada ku.

Subhanallah..... sudah berbelas tahun dia meninggalkan keluarga dan bertemu jodoh dengan orang Melayu dan akhirnya memeluk agama Islam. Menetap di Kelantan.

Tapi malangnya, mungkin sudah takdir suaminya jatuh sakit, namun beliau bersyukur kerana hasil perkongsian hidup lebih lapan tahun itu beliau sempat melahirkan empat orang zuriat, seorang daripadanya telah meninggal dunia.

Walaupun muallaf, namun Ani berusaha untuk menjadi seorang hambaa Allah yang baik.  Hasilnya beliau sendiri berajaya menjadi guru al-Quran pada anak-anaknya sendiri... alhamdulillah....

Beliau seorang wanita cekal, rajin berusaha... walaupun hidup dalam keperitan, tidak pernah terlintas di hatinya untuk kembali pada ajaran agamanya yang asal... Budha...

Setiap kali bertemu saya... dia pasti akan datang.. dan bersalaman dengan saya....seakan ingin mencium tangan saya sewaktu bersalam. sbuhanallah..... semoga ada sinar kebahagiaan dalam hidupnya.... semoga dia kembali bertemu dengan keluarganya yang semakin dirindui.....Ya ALLAH... kau kabulkanlah doanya...

No comments:

Post a Comment